Fredag 16/10

Hej! Cassandra här.

Hela det här bloggandet har blivit lite förskjutet, och dagarna kommer inte komma riktigt i ordning. Men som man säger här nere i Kenya, pole plole (ta det lugnt)!

I fredags hade vi vår första riktiga heldag på plats i Voi. Trotts myggnäten är jag fem dagar in i resan redan mer myggbett än människa.

 
Vi samlades till frukost för att sedan promenera mot förskolan, Bogesunds House, och där efter droppa av alla elever vid respektive praktikplats.


Förskolan och rastgården var mycket mindre än vad jag föreställt mig. Det fanns två klassrum, ett för vardera klass att vistas i. Något som jag har yttrat här nere några gånger nu är att ”i Kenya ÄR verkligen alla barn söta!!” Se själva!

 
 

Resterande gäng fortsatte vidare till praktikplatsen Homeboys garage, där två killar ifrån fordonsprogrammet ska utföra sin praktik. Sen förra året har bilverkstan bytt lokaler, och skaffat sig en fräsig fasad.

 
Själv ska jag praktisera på kommunhusets miljöavdelning, tillsammans med Thea som kommer att vara på deras ekonomiavdelning. Det ska bli spännande att få vara på just miljöavdelningen, då man snabbt märker att sopor och sophanteringen i Voi är ett stort problem. Plastförpackningarna är fler än antal kringströvande getter och hönor, vilket inte säger er där hemma någonting, men en hel del alltså ;)

 

Här inne ska vi sitta fyra personer, jag svettas, kenyanerna fryser. Folk går på riktigt runt i tjocka dunjackor och barnen har mössor med öronlappar på!! Att sätta på någon takfläkt är det alltså inte tal om.

 

Måste bara avsluta det här med resans hittills skönaste bild!

 
Hoppas ni har det bra där hemma!
Allmänt | |
Upp